Pokrenuti se ili nastaviti po starom

Tekst napisala: mr.ph Matea Strukar

Sama pomisao na to da treba “dići stražnjicu” i nešto uraditi nam ne pada baš najbolje. Čovjek je rođen da se kreće, to nam je u genima. Međutim, ovaj sjedilački način života nas je doveo do jednog ruba, i odluka je na nama: Pokrenuti se ili nastaviti po starom?

Jeste teško, ali dugoročno gledajući, vaše tijelo će vam biti zahvalno!

Ono što treba učiniti jeste: Razgovarati sa sobom, sjetiti se razloga zbog kojeg ste i odlučili pokrenuti se. Glavni razlog zbog kojeg se ljudi odlučuju na treniranje jeste PREKOMJERNA TJELESNA MASA / GOJAZNOST.  Čovjek postane nezadovoljan sobom, te odlučuje učiniti nešto za svoje tijelo. Nalazi na internetu najbrže načine pomoću kojih se mršavi (razni napici, magične kapsule, gelovi, kreme, rigorozne dijete, itd.).

Ima dosta onih koji su sve isprobali i nakon jednog malog “pada” su odustali i postali još nezadovoljniji, te čak pali u depresiju.

ŠTO ČINITI DA NE DOĐE DO TOGA?

Prva stvar koju treba uraditi jeste PRIHVATITI SEBE TAKVOG KAKAV JESI I ODLUČITI SVAKI DAN DATI MAKSIMALNO OD SEBE DA DOĐEŠ DO CILJA. Kažeš si: “Dobro, debeo/debela sam. Ali to ne znači da trebam biti u depresiji. Svaki dan ću nešto novo učiniti za svoje tijelo, i svaki dan ću biti sve bliže svom cilju.”  Taj cilj ne bi trebao biti ni pretežak, nego, za početak, jedna sitnica, i težiti ka tomu.

Postoji jedna stvar koju bi gojazne osobe trebale dobro zapamtiti:

“MRŠAVLJENJE JE DUGOROČAN PROCES! Kao što je trebalo dosta vremena da se čovjek udeblja, isto tako mu treba i da smrša. Dakle, ne ide to odjednom preko noći!”

Proces mršavljenja jeste težak, ali ono ima niz svojih prednosti (ako se radi treningom i pametnom ishranom):

  1. Svaki dan si sve snažniji;
  2. Svaki dan si sve bliže svome cilju;
  3. Gubiš masno tkivo, ali i dobivaš mišićno;
  4. Energija se povećava;
  5. Postaješ zadovoljniji sobom;
  6. Jačaš srce i ostale vitalne organe;

Došli smo do toga da od dijete nema ništa!

I nema, a glavni razlog za to je: NAŠE TIJELO JE PAMETNO! U tim stanjima kada se gladuje, kada se jede minimalno ili skoro nikako, stanice u tijelu ovako razmišljaju: “Naš gazda nema što jesti, te moramo što manje trošiti ove zalihe koje imamo, a moramo čak i mišiće krenuti trošiti jer mišići nam najviše hrane uzimaju”.

Tijelo čini sve kako bi preživjelo, smanjuje se bazalni metabolizam jer tijelo je prepoznalo da fali hrane pa nastoji sačuvati svu tu masnu zalihu (koje se mi zapravo želimo riješiti), energija je minimalna (to je onaj osjećaj iscrpljenosti kod osoba koje su na raznim nezdravim dijetama).

Što činiti onda kako bi započeo proces mršavljenja?

Za početak: Piti mnogo vode!! Tekućina bi trebala non stop strujati našim tijelom, jer bez vode kao i bez kisika, stanice ne mogu normalno obavljati svoju zadaću, a naše tijelo se sastoji od najmanjih jedinica – stanica! One su te koje obavljaju sve. Na staničnom nivou se odvija sav proces života (od disanja, rasta (dioba stanice), razmnožavanja, djelovanja lijeka, itd…).

Kad unos tekućine dovedemo u red, tada nastupa biranje zdravijih namirnica. Evo jedan najjednostavniji primjer. Ako volite u kavu i čaj stavljati mnogo šećera, onda to pokušajte kontrolirati. Sljedeći put kada budete pili čaj, umjesto rafiniranog šećera stavite med. Ako su vam za pijenje kave potrebne 2 kocke šećera (ili 2 kašike sitnog šećera), onda prepolovite tu brojku pa uzmite samo 1 kocku šećera (ili 1 kašiku sitnog šećera). Mnoštvo je primjera na kojima bi se moglo poraditi. Sve su to sitnice, ali vjerujte da tim sitnicama popravljate cjelokupno stanje. Mnogo je sitnica tijekom jednog dana, i kad bi sve te sitnice popravili, učinili biste veliku stvar!

Proteini

Zatim, treba jesti! Ne samo ispijati kave, nego JESTI, dati svom tijelu nutritivnu namirnicu koja mu je potrebna, a to znači: proteini – jako su potrebni jer sve što se u tijelu odvija, odvija se pomoću proteina. Čovječe, izgrađen si od proteina/bjelančevina! Mnoštvo aminokiselina čini jedan protein. Aminokiseline su te koje vrše proces sinteze gena. Nema genetike bez proteina. Sve se to odvija u jezgri DNA. Geni su ti koji govore kako će se sve u tijelu odvijati.

Ugljikohidrati

Zatim, potrebni su ugljikohidrati! Ne rafinirani (kristalni šećer i brašno koje se danas masovno koristi za sve), nego pravi složeni ugljikohidrati (iz krumpira, kukuruza, riže), a brašno treba biti od cjelovitog zrna žitarice koje nam daje priroda. Ako ste u mogućnosti sami samljeti, kupite npr. zobene žitarice, pa ih u blenderu sameljite, i to vam je brašno.

Masti

Masti-bez njih nema energije koja će nas dugo držati sitima! Svaki dan uzeti nešto od orašastog voća (badem, lješnjak, kikiriki, orah, indijski orah, pistacija). Koristiti maslinovo ulje, bučino ulje, itd. Mnoštvo je zdravih ulja koja su nam dakako potrebna.

                                                                                                                                       Za proces mršavljenja je bitno postepeno smanjiti unos kalorija, odnosno biti u kalorijskom deficitu (ali ne previše, bit će dovoljno umanjiti oko 300 kcal dnevno), te je potrebno s vremena na vrijeme priuštiti tijelu neku “bombu” koja će na neki način zavarati tijelo, te će se tako pospješiti proces mršavljenja (odabrati jedan dan u tjednu kada se možete počastiti nečim).

Kada smo koliko-toliko shvatili prehranu i način na koji to sve funkcionira, prelazimo na PLAN TRENINGA!

ZAŠTO TRENIRATI KAD MOGU SAMO PREHRANOM MRŠAVITI

Istina, samom regulacijom prehrane se može smršati, ali kako ćemo tada izgledati? Evo jedno protupitanje: Zašto samo prehranu regulirati, kad uz trening možeš imati savršeno čvrsto tijelo, puno energije, biti odlične kondicije, osjećati se tako lijepo u svom tijelu? Uz samu prehranu se to sve ne može, nego treba biti kombinacija jednog i drugog.

Svaki čovjek bi sebi trebao priuštiti neki trening barem 3x tjedno, s tim da je bitno kombinirati trening snage (vježbe s vlastitom težinom i dizanje utega) s aerobnim treningom (trčanje, vožnja bicikla, brzo hodanje, plivanje,…).

Nema ništa na brzinu, sve ide polako i postepeno, uz mnogo strpljenja. Sada se gradi tijelo za sljedeće ljeto. Ako sada kreneš, onda ćeš biti sretan kada dođe ljeto i bit će ti drago što si na vrijeme krenuo vježbati.

“JESTE TEŠKO, ALI DUGOROČNO GLEDAJUĆI, VAŠE TIJELO ĆE VAM BITI ZAHVALNO!”

Share this: