Poražavajući podaci o stradalim motociklistima na domaćim saobraćajnicama

Banjaluka – Poražavajući podaci o stradalim motociklistima na domaćim saobraćajnicama upalili su alarm nadležnih u Srpskoj, koji od institucija na nivou BiH traže da bude povećana starosna granica za vožnju mopeda i ograničavanje kubikaže dvotočkaša za početnike.

Statistike pokazuju da je na putevima Republike Srpske u posljednjih šest godina život izgubio 71 motociklista, dok je njih 419 teško povrijeđeno, zbog čega u Agenciji za bezbjednost saobraćaja RS smatraju da je potrebno pooštriti zakonska rješenja. Zbog toga su nedavno Savjetu ministara i Ministarstvu komunikacija i transporta BiH uputili inicijativu kojom traže usklađivanje domaćih propisa sa direktivom Evropske unije, s ciljem veće bezbjednosti ove grupe učesnika u saobraćaju.

U tom dokumentu, koji je u posjedu “Glasa Srpske”, navedeno je da, prema Zakonu o osnovama bezbjednosti saobraćaja BiH, četrnaestogodišnjaci imaju pravo da upravljaju mopedom, dok oni koji navrše 18 godina imaju pravo da polažu vozački ispit za kategoriju motocikla i upravljanje motorom bilo koje snage, što je suprotno evropskim pravilima.

Predlažu da starosna granica za sticanje prava na upravljanje mopedom bude pomjerena na minimalno 15 godina, jer je osoba u tim godinama zrelija i racionalnije razmišlja, te da vozači motocikla budu ograničeni u pogledu snage motora dok ne steknu određeno iskustvo u vožnji ili ne navrše određen broj godina.

– Tinejdžer sa 14 godina položi testove o poznavanju saobraćajnih propisa i vozi moped, a pri tome ne mora ništa naučiti o tehnikama upravljanja. Mladi sa 18 godina kupuju motore koji razvijaju velike brzine, iako prije toga nikada nisu ni sjeli na motor, dok vozači u EU da bi upravljali velikim motorima moraju imati najmanje 20 godina i dvije godine iskustva u vožnji motocikla kategorisanog kao A2, koji se smatra prelaznim između mopeda i jakih motora – pojašnjava direktor Agencije za bezbjednost saobraćaja RS Milija Radović i dodaje da oni koji ne ispunjavaju te uslove vozačku dozvolu za velike motore dobijaju tek kada navrše 24 godine.

Ističe da se u Srpskoj od ukupnog broja stradalih u saobraćaju 11,5 odsto odnosi na motocikliste, što je zabrinjavajuće, ako se uzme u obzir da ih je znatno manje u odnosu na vozače drugih motornih vozila.

– Nisu čak na putevima ni cijelu godinu, a opet ginu u tolikoj mjeri. Razlog je baš taj što prerano sjedaju na motore sa velikom snagom. Neophodno je da primijenimo pravila u skladu sa EU, jer nije isto sa 18 i 24 godine sjesti na veliki motor – kategoričan je Radović.

“Predsjednik banjalučkog Moto-kluba “Stršljen” Siniša Praštalo slaže se da je neophodno propise u BiH uskladiti sa onima iz EU”

– Preporučljivo je da djeca do 18 godina dobiju dozvolu za upravljanje motociklom jačine do 50 kubika, a da prve dvije godine nakon punoljetstva mogu voziti samo one do 250 kubika. Tek nakon toga treba dozvoliti da biraju kubikažu koju žele – kaže Praštalo. Dodao je da ima još mnogo stvari koje moraju biti riješene kada je u pitanju motociklizam.

– Postoji more problema kad su u pitanju motocikli. Poznato je da su najmanji aerozagađivači, da ne stvaraju gužve u saobraćaju i ne zauzimaju mnogo parking mjesta, a mi u RS nemamo nijedno obilježeno parking mjesto za motore. Na autoputevima plaćamo istu putarinu kao kombi, koji vozi šest putnika – naveo je Praštalo i dodao da su neprilagođena brzina, ali i neopreznost vozača putničkih automobila glavni krivci za stradanja motociklista.

Savjeti

Milija Radović kaže da u BiH ne postoje ni priručnici koji bi mlade i njihove roditelje uveli u svijet motociklizma.

– Većina zapadnih zemalja ima priručnike u kojima se mladima daju smjernice kako da izaberu pravi motor, jer u taj svijet treba ulaziti postepeno, a sadrže i savjete o neophodnoj opremi – objasnio je Radović i dodao da u BiH treba znatno više raditi na edukaciji motociklista.

Share this: